Ada mata tapi tak melihat, ada telinga tapi tak mendengar, ada hati tapi tak menilai...bila pergi dan hilang baru sedar betapa indah dan bernilainya kasih yang telah dicurahkan... Hargailah orang yang anda sayang.. :)

Tuesday, June 28, 2011

Allah Adalah Satu-Satunya Penolong.

Menyerahkan semua urusan kepada Allah, bertawakkal kepadaNya, percaya terhadap janji-janjiNya, redha dengan apa yang dilakukannya, berbaik sangka kepadaNya, dan menunggu dengan sabar pertolongan dariNya, merupakan sebahagian daripada buah keimanan yang paling besar dan merupakan salah satu daripada sifat mukmin yang paling mulia. Dan ketika seorang hamba merasa tenang bahawa apa yang telah terjadi itu baik baginya, dan ia menggantungkan setiap permasalahnnya hanya kepada Tuhannya, maka ia akan memperolehi pengawasan, perlindungan, kecukupan kekuatan serta pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala.

Ketika Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam dilemparkan ke dalam api, dia mengucapkan “Hasbunallah wa ni’mal wakil (Cukuplah Allah menjadi Penolong kami dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung)”, maka Allah pun menjadikan api yang panas itu dingin seketika dan Nabi Ibrahim ‘Alaihissalam pun selamat (tidak terbakar).

Demikian juga halnya yang dilakukan oleh Rasulullah Shallallahu’alaihi wasallam dan para sahabatnya Radhiyallhu’anhum tatkala mereka mendapat ancaman dari pasukan kafir dan penyembah berhala, di mana mereka juga mengucapkan, “Hasbunallah wa ni’mal wakil.”

“…cukuplah Allah menjadi Penolong kami Dan Allah adalah sebaik-baik Pelindung. Maka mereka kembali dengan nikmat dan kurnia (yang besar dari ) Allah, mereka tidak mendapat bencana apa-apa, mereka mengikuti keredhaan Allah. Dan Allah mempunyai kurnia yang besar.” (Ali-‘Imran : 173-174)

Manusia tidak akan mampu melawan setiap bencana, menakluk setiap derita, dan mencegah setiap malapetaka dengan kekuatannya sendiri. Ini adalah kerana, manusia diciptakan sebagai makhluk yang sangat lemah. Mereka hanya mampu menghadapi semua itu dengan baik apabila mereka bertawakkal kepada Tuhannya, percaya sepenuhnya kepada PelindungNya, dan menyerahkan semua perkara kepadaNya, maka dia akan memperolehi kekuatan.

Sebaliknya jika mereka tidak bertawakkal, jalan keluar mana lagi yang boleh dilakukan oleh hamba yang hina dina ini dalam menghadapi berbagai-bagai macam ujian dan cubaan?

“…dan hanya kepad Allahlah hendaknya kamu bertawakkal jika kamu benar-benar beriman.” (Al-Maidah: 23)

Oleh kerana itu, wahai orang-orang yang menyedari kelemahan dirinya, bertawakkallah kepada Yang Maha Kaya dan Yang Maha Kuat, yang mempunyai kekuatan yang amat besar, yang tiada bandingnya agar diri anda selamat dari berbagai kesusahan dan keluar dari bencana! Jadikanlah “Hasbunallah wa ni’mal wakil” syiar dan semboyan yang selalu menyelimuti langkah hidup anda. Jika harta anda berkurangan, hutang anda banyak, sumber penghidupan anda berkurang, dan mata pencarian anda menyempit, mengadulah kepada Tuhanmu seraya mengucapkan : 




“ Hasbunallah wa ni’mal wakil”

Apabila nada takut menghadapi musuh, cemas terhadap perlakuan orang zalim, atau khuatir terhadap permasalahan kehidupan, maka ucapkanlah dengan tulus kalimah ini: “hasbunallah wa ni’mal wakil”

“…dan cukuplah Rabbmu menjadi Pemberi Petunjuk dan Penolong.”
(Al-Furqan : 31)

0 comments:

Post a Comment

TQ... :)

Sahabat